Captain Rizk och hans olika möten
”…I’ll Rizk it and go as a biscuit, but the dog ate him up in the hall.” – känd person
Det finns mycket att säga om Rizk Casino och deras tävlingar. Rizk Race är ju lite av en succé inom slot communityt med sina snyggt utformade och grymt genomtänkta spelregler och förutsättningar. Synd bara att Rizk inte har casino BankID…
Vidare har Rizk Casino också Wheel of Rizk som även den är ett roligt och originellt inslag bland svenska casinon, men den här artikeln kommer inte handla om dessa spel utan kommer vara mycket mer meta.
”Vad betyder meta? Jag hör det ofta i olika sammanhang men jag fattar inte vad det är!”
Lugna ned dig? sit back and enjoy the ride!
Du har kanske hört uttrycket metadebatt, metahumor och metafysik med mera. En metadebatt är till exempel en debatt om debatten och metadata är data om datan.
Vi ska alltså kolla lite på hur online casinos, framför allt Rizk, marknadsför sig i de olika medierna, men framför allt på tv.
Avdankade skådisar och kända röster
Det finns en klassisk mem i Hollywood om hur kända skådespelare blir erbjudna att göra reklamjobb i Japan och Sydkorea. Kort inspelningstid, enormt mycket pröjs och ingen av din hemmapublik kommer att se den färdiga produkten, (du vill ju inte få skit för att vara en sell-out).
Win-win right? WRONG!
I det moderna tidevarvet kommer sådant alltid upp till ytan, förr eller senare.
På senare tid har allt fler online casinos börjat rekrytera mer eller mindre kända skådespelare till sina tv-promos. Men inte har väl online casinos råd med Hollywood A-lists? Nej, det har de givetvis inte, vilket också är en av anledningarna till att du ser just avdankade b-skådisar och dylikt. Men det geniala är att det inte alls behöver vara sämre. Nej, i marknadsföringssyfte kan det i själva verket få en motsatt effekt och vara bättre!
Visst kan man som soffliggande tv-tittare ge ifrån sig ett litet suck när en casino reklam går igång på tv:n och man känner igen den gamla skådisen som du inte sett i någon film nyligen. Du kanske tänker precis som vi synade ovan, ”vilken sell-out, synd”, eller kanske, ”Oj oj oj, det går alltså SÅ dåligt nu?”. Den genomsyrande tankegången är ju att ingen människa vill göra dussinreklamer oavsett tjänsten eller produkten som säljs. Ingen vill ju göra en Andie MacDowell.

Ovan ser du en bild på fröken L’Oreal… Förlåt, jag menar Andie MacDowell. Tro det eller ej, men hon är skådespelerska i grunden och inte heltidsanställd på L’Oreal. Jag vet, jag kunde inte tro det heller. ”Groundhog Day” och ”Fyra Bröllop och en Begravning” är bara några av de välkända filmer hon varit med i, men det skiter man ju egentligen i eftersom hon är mer känd för sina L’Oreal-reklamer.
Men hur kan det vara bättre att ha b-skådisar i marknadsföringssyfte då?
Säg att du ligger kvar där i soffan, kollar på tv och en ny casino reklam går igång och så är det en gammal, filmmässigt inaktiv, skådespelare som visar upp sitt vackra plyte i rutan. För rätt målgrupp i soffan blir inte reaktionen som vi beskrev den tidigare, utan mer som ett upplyftande ihågkommande: ”Nämen, just det! Han, ja!”, och så vips känns det nästan som att skådespelaren är tillbaka på banan eftersom online casinot valt att ha med honom i sin reklamfilm. Du påminns kanske om de gamla coola filmerna eller serierna du sett honom i och får i slutändan lite av en nostalgi-kick.
Reklamen är över på 10-30 sekunder, i ditt närminne ligger de nostalgiska tankarna på den avdankade skådespelaren och i ditt undermedvetna betingas en positiv konnotation till online casinot. Uppdraget slutfört.
Rizk Casino har genom åren haft flera, mer eller mindre, kända fejs i sin tv-reklamer. Vi har valt att gå igenom tre av dem och varför de varit perfekta val.
Michael Madsen inte Mads Mikkelsen

Mads Mikkelsen… Nej, Michael Madsen gjorde lite av en comeback i Quentin Tarantinos Kill Bill-serie och medverkade i ett par Rizk Casino reklamfilmer under 2016/17. Med sin extremt mörka och skrovliga cigarrwhisky-röst gjorde han ytterligare lite av en comeback, i alla fall hos den arketypiske soffliggaren. Enligt Spelpressens analys har den generiska soffliggaren en neutral inställning till Madsen. Därför blir reaktionen:
”Nämen, just det! Han, ja!”
Vilket är positivt och alltså bra castat av Rizk Casino och det produktionsbolag de valt.
”Han från Entourage”, Kevin Dillon

”Han från Entourage”, erkänn, det är precis så du skulle referera till Kevin Dillon, känd från tv-serien Entourage.
I det här fallet är det lite sämre, men fortfarande ett helt okej castingval. Nackdelen är att han i och med serien Entourage var bland Hollywoods A-lists och riskerade därför att väcka den dåliga konnotationen om ”selling-out”, men han och Rizk Casino klarar sig undan med nöd och näppe eftersom Kevin Dillon är och förblir en b-skådis oavsett vilken produktion han medverkar i. Således blir soffliggarens reaktion:
”Haha just det! han var ju skön i den där tv-serien Entourage!”
Det ser ut som att Rizk kommer undan igen!
”Joe Swanson” a.k.a. Patrick Warburton

Patrick Warburton!? Vem fan är det?
Patrick Warburton är en av Hollywoods absolut främsta röstskådespelare och medverkat i nästintill oändligt många tecknade tv-serier, däribland ”Family Guy”, ”Archer” och ”Kim Possible”. Han har även medverkat i filmer som ”Man in Black”, och situationskomedin ”Seinfeld”. Warburton är känd för sin intensiva skrikröst och sin genomgående djupa stämma. Bra diafragma.
Warburton är Rizk Casinos genidrag. Ingen vet egentligen hur karln ser ut, så soffliggarens reaktion kommer inte direkt vid första anblick. Nej, reaktionen kommer först när han öppnar munnen och rösten känns igen. Reaktionen blir:
”Jaha! Det är ju han från Family Guy! Ser han ut sådär!?”
Perfekt för Rizk Casinos varumärke!
Slutord
Att välja representant för sitt online casino är inget man avgör på en handvändning. Nej, det är bland det svåraste du som online casino kan göra. Men får du till det, breddar du oundvikligen ut dig på marknaden på ett bra och positivt sätt.


