Svenska Casinon » Casino reportage » Casinodesign – Så är casinon formade
Ändrad: 2023-03-02 15:26

Casinodesign, casinokonstruktion och casino-psykologi — Därför funkar casinon så bra!

Ett casino är designat på ett sätt som gör att en majoritet av spelarna får en upplevelse som gör att de gärna spenderar pengar. Det kan låta cyniskt, men det är samma sak i butiker och restauranger världen över.
När det gäller casinokonstruktion så kan det dock vara bra att ha lite koll på varför ett casino ser ut som det gör. Vet man var en impuls att spendera pengar kommer ifrån kan det vara lättare att kontrollera den.

Det finns två skolor inom casinodesign

Hur casinon konstruerats för att få spelare att komma tillbaka och spendera mer pengar har varierat lite under årens lopp. Idag brukar man tala om att det finns en gammal skola som håller på att bli förlegad på grund av influencer som bryter mot det invanda.

Trånga labyrinter belamrade med spel

Bill Friedman har gått till historien för att ha haft ett enormt inflytande över hur casinon inretts och designats. Framförallt skrev han om hur casinon arbetar för att få spelare att satsa mer pengar på casino. Principerna som vi kommer att redogöra för nu har varit viktiga i branschen i flera decennier. Om vi ska vara krassa så syftar de på att få spelare att spendera mer på casino än de tänkt sig från början.

Casinodesign enligt den här skolan går ut på att skapa mer eller mindre slutna miljöer. Här finns bara små fönster och trånga gångar med spelautomater, som helst ska vara närmast labyrintlika. Det ska nästan bli svårt att hitta ut från ett casino, och på vägen ska man passera massor av möjligheter till spel.

Rummen är utan konst och andra dekorationer så att spelautomaterna blir det enda man ser. Ett casino av den här typen är som att gå in i en ny intensiv värld där allt handlar om spel. Ofta spelas det musik, plus att många spel i sig själva låter mycket. Det förekommer ofta att man påverkar spelarna genom att parfymera rummen.

Denna skola inom casinokonstruktion uppmuntrar rum med olika teman, inom de givna ramarna. Det ger variation och lockar spelare ur olika målgrupper. Det ska också kännas spännande att leta sig längre in i ett casino för att se vad som finns bakom nästa dörr.

Mannen som designade om Las Vegas

Roger Thomas är en hotell- och casinodesigner som bröt mot de principer som Bill Friedman och många andra hade som rättesnöre. Faktum är att Roger Thomas började göra precis tvärtom. Han tog avstånd från fönsterlösa casinon med en klaustrofobisk känsla över sig. Istället stod han för en casinodesign inspirerad av internationella lyxhotell med mycket ljus och rymd. Grundprincipen när det handlar om denna typ av casinokonstruktion är enkel. Om ett casino är vackert och elegant kommer du att stanna längre och vara mer benägen att välja casinot framför ett annat. Det första casinot som designades utifrån dessa principer var Bellagio, som är ett av världens mest kända hotell och casino.

På casinon designade enligt den här skolan finns inte tanken att beslut ska hetsas fram. Det anses istället vara positivt med en casinodesign som uppmuntrar till att tänka igenom sina beslut i lugn och ro. Risken för att man ska känna en olust som gör att man lämnar casinot är annars överhängande. Man kan säga att den casinodesign som Roger Thomas företräder är mer mänsklig och skapar en bättre grund för spel under trevliga och kontrollerade former. Det handlar mer om en känsla av lyx och klass än om “spelhåla”. Det passar utifrån den upplevelse som många är ute efter när de besöker Las Vegas, Macau eller Monte Carlo.

Allt som är gratis får dig att stanna längre och spendera mer på casino

I de internationella casino-metropolerna kan du mer eller mindre räkna med att kunna äta och dricka gratis. Då talar vi om lyxiga buffér och drinkar på dyra spritdrycker. Det är naturligtvis casino-psykologi det handlar om här. De som driver casinot vill inte att du ska lämna det för att du är hungrig eller törstig. Det är mycket bättre för dem om du tar en helkväll på just deras casino.

Detta gäller inte i länder där casinobranschen inte är konkurrensutsatt. På svenska Casino Cosmopol får du betala för drinkarna. Men i till exempel Las Vegas ligger casinona nästan vägg i vägg på legendariska “The Strip”. Från casinots perspektiv finns det alltså mycket som kan distrahera dig bort från deras spelbord så fort du lämnar byggnaden, även om det bara är för att äta en snabb middag innan du fortsätter att spela.

Det är inte bara mat och drinkar som är gratis i de stora casinostäderna. Många casinon är även stora hotell där du kan bo väldigt billigt eller helt gratis på. De kan bjuda på shower och uppträdanden för dig som vill ha en helkväll med mat, casinospel och underhållning. Det är bra för dig som spelare, om vi utgår från att du annars hade spelat för ungefär samma belopp och betalat för mat och dryck med mera, utöver det. Men risken finns att du spelar mer och förlorar mer pengar, för att du trivs så bra på casinot. Ibland kan det vara värt det, men det är alltid bäst att hålla sig till en budget när det gäller spel.

Casino-psykologi online

Hittills har vi koncentrerat oss på fysiska casinon, men casinodesign som bygger på psykologi återfinns även online. Här är konkurrensen mördande och det tar bara några sekunder att lämna ett svenskt casino till förmån för ett annat. Allt som kan göra att spelaren stannar kvar är guld värt för spelbolaget. Alla företag som driver nätcasinon är inte lika duktiga på detta och det krävs mer resurser än man kanske tror att designa ett nätcasino där du trivs och är beredd att spendera mer pengar. Att ha rätt ljus på hemsidan kan kosta betydligt mer än att hänga en antik kristallkrona i lobbyn på ett fysiskt casino.

Många spelföretag som driver casinon online är nischade mot en viss målgrupp med ett specifikt casino. Då är det lättare att använda till exempel en viss fras eller illustration som får dem som hör till målgruppen att känna sig som hemma. Men om ett casino har en bred målgrupp blir det svårare för dem att sticka ut från mängden. På casinon utan svensk licens på nätet förekommer fler bonuspsykologiska grepp att fånga spelarnas uppmärksamhet. Detta kan förstås lyckas väldigt bra, trots att de flesta som frekvent besöker internet oftast är vana med pop-up-fönster och ytlig reklam.

Bonusar kan vara beroendeframkallande

Traditionellt så är det genom bonusar och olika erbjudanden som casinon på nätet försöker hålla kvar sina spelare. Om ett bonuserbjudande har ett omsättningskrav, vilket ofta är fallet, betyder det att du måste spela på just det casinot för ett belopp som är ganska stort i förhållande till bonusen. Om du vill dra fördel av erbjudandet.

En annan form av erbjudande som används flitigt i flera jurisdiktioner, och som verkligen kan fungera som ett lockbete, är VIP-klubbar. Det är vanligt att trogna spelare får allt finare erbjudanden i takt med att de når olika nivåer i ett VIP-program. Det här bygger på basal psykologi och insikter i hur hjärnans belöningssystem fungerar. Även om du, statistisk sett, kommer att förlora på att spela med en bonus i ryggen så känns det bra att spela mer för att stiga i nivå i VIP-klubben.

Det kan vara viktigt att komma ihåg att casinon alltid tjänar på alla bonusar de erbjuder. Hur bra de än verkar. Därmed inte sagt att det måste vara dåligt att spela som VIP-medlem på ett casinon. För många tillför det extra värde att få ett erbjudande även om det inte innebär att de börjar gå med plus.

Sverige är ett specialfall

Eftersom ett nätcasino inte kan bjuda på gratis mat och dryck är det inte så konstigt att de konkurrerar med varandra genom sina erbjudanden. I Sverige har vi regler som begränsar möjligheten att locka spelare med stora bonusar. Därför har många spelare anammat en spelstil som innebär att de inte är särskilt lojala mot ett visst casino utan istället spelar på många olika sajter. Det har alltså varit svårare att tillämpa casino-psykologi i Sverige. Det ska dock sägas att det inte bara är i Sverige som reglerna kring bonuserbjudanden är tämligen strikta.

Gamification är en intressant form av casinodesign

För några år sedan var gamification ett hajpat ord i branschen. Då ansågs det vara nästa stora som var på väg. Men precis som när det gäller konceptet virtual reality går utvecklingen relativt långsamt. Gamification handlar om att skapa olika mervärden med metoder inspirerade av spelens värld. Det kan vara att fler funktioner på ett casino blir tillgängliga för dig ju längre du spelar. Eller om att du har en avatar i ett casino som du kan göra personlig.

VIP-klubbar och avancerade bonusar kan sägas vara en typ av gamification, men det kan alltså också ta sig helt andra uttryck. Det bygger på att hjärnan belönar oss med dopamin när vi gör vissa saker, som att upprepa en viss handling gång på gång för att uppnå små mål i ett spel. Slots är också skapade utifrån teorier om casinospel. Ljud och animationer som visar att vi vunnit ger ett påslag av dopamin, även om det handlade om väldigt lite pengar och även om vi förlorar under en spelsession i helhet.

erik olsson
Skriven av: Erik Olsson

Casinorecensent, slotrecensent och bloggare om nätcasinon.

Läs mer om: Erik Olsson

Relaterade artiklar
Bäst pokersajt
Bäst pokersajt och bäst pokersidor online Utbudet av sidor där du kan spela poker mot andra spelare är stort idag....
Läs mer
Sommarens bästa slots 2022
Spelarnas favoritslot – sommaren 2022 Sommaren är här och för många av oss är en stund med spännande spel den...
Läs mer
Pokermarker
Pokermarker märken, Monte Carlo pokermarker, Paulson Tophat & Cane Vad du använder för pokermarker spelar stor roll för trevnaden runt...
Läs mer