Av: Erik Olsson
Ändrad: 2021-09-08

Kundsupport och hjälp på olicensierade casinon

Det är fullt lagligt att spela på casinon som är olicensierade i Sverige. En sak som många funderar över är om man kan få hjälp om man har problem, och svar på frågor på utländska spelsajter.
Det är ju något som fungerar riktigt bra när man vänder sig till kundsupporten på ett casino som har fått sin licens av Spelinspektionen. Här kommer vi att gå igenom hur det fungerar på casinon med licens från en annan myndighet.

Nästan alla casinon är bra på kundservice idag

Det finns inte många branscher där standarden på kundservicen är lika hög som när det gäller casino. Det gäller även för dig som vill testa att spela utan svensk licens. Ett casino som inte kan erbjuda snabb och bra support kommer snabbt att bli känt för sitt tillkortakommande, och därför få svårare att locka till sig spelare. Många casinon kan erbjuda support direkt, dygnet runt alla dagar i veckan. Även om svenska sajter kan sägas vara ovanligt bra i detta avseende så är det inte bara på svenska sidor som det hålls en så pass hög nivå.

Chatt, telefon och e-post

De sätt du kan använda för att ta kontakt med ett casino är i princip samma, oavsett om det är svenskt eller inte. De flesta casinon erbjuder support via e-post och chatt. Ibland kan du även fylla i frågor i ett formulär eller ringa. Telefonsupport är vanligast när vi talar om lite större casinon. Utvecklingen går mot att de flesta satsar mest på chatt, och där brukar du kunna få kontakt med supportpersonal direkt, oftast efter bara några sekunder.

FAQ är standard

Alla gillar inte att be om hjälp personligen, men det brukar heller inte behövas om du har en allmän fråga som många har ställt tidigare. Att det finns en FAQ någonstans med svar på vanliga frågor är mer eller mindre standard på casinon. Oavsett i vilket land de har sin licens.

Så skiljer sig supporten åt beroende på licens

I grund och botten kan du räkna med att få samma typ av hjälp på ett casino oavsett om det är licensierat i Sverige eller inte. Visst kan de finnas skillnader i kvalitet och kvantitet, men då handlar det inte så mycket om skillnader mellan svenska casinon och casinon i andra jurisdiktioner utan om skillnader mellan enskilda sajter.

En sak som, föga förvånande, skiljer sig åt beroende på vad det är för land är vilket språk man kan få hjälp på. I Sverige kan du oftast få hjälp på svenska oavsett om du ringer eller skriver. Spelar du på ett casino eller en bettingsida som har licens i ett annat land är det andra språk som gäller. Spelar du på ett danskt casino är det danska som gäller etc. Du kan dock nästan alltid få hjälp på engelska. Om det är ett casino som vänder sig mot spelare från alla länder kan det hända att det enbart är engelsk support som erbjuds. Observera att du inte själv behöver vara så jätteduktig på engelska utan supportpersonalen brukar vara van vid att uttrycka sig på ett lättfattligt sätt.

Öppettider beror på tidszon

Tänk på att vi har olika tidszoner. Om ett casino har begränsade öppettider är det naturligtvis en fördel om det är öppet under de tider då du brukar spela. Så länge det handlar om casinon som är licensierade i Europa är inte skillnaderna jättestora, men detta är ändå en av de saker där casinon skiljer sig lite från varandra, beroende på var de är licensierade.

Vilka olicensierade casinon har bäst support?

Hur bra support ett casino har beror inte i första hand på var det är licensierat. Det kan förstås finnas vissa skillnader beroende på hur många som spelar i en viss jurisdiktion. Om du letar efter casinon utan svensk licens med riktigt bra support kan det vara en idé att välja stora casinon. Att ha en väl fungerande supportavdelning som är öppen dygnet runt är dyrt. Casinon med stora resurser brukar satsa mer på support än små aktörer i branschen.

Tänk på att casinots uppgivna öppettider inte säger allt om hur bra support de kan erbjuda. Vissa casinon uppger öppettider som är väldigt generösa utan att de kan leva upp till det. Sen handlar kvalitet på support mycket om hur långa svarstiderna är. Ett stort casino som är underbemannat kan ha väldigt långa svarstider. Ett casino som inte har lika många spelare men gott om personal i supporten kan erbjuda väldigt korta svarstider. Red Dog Casino är ett exempel på ett casino som fått beröm för sin support. Tänk dock på att personalen där kan vara väldigt trevlig och ge svar på dina frågor men också vilja motivera dig till att spela mer.

Om du behöver hjälp vid en tvist med ett casino

Om man behöver hjälp för att man till exempel har svårt att få ut pengar på ett casino eller om de inte vill betala ut vinster du gjort med en bonus, kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig. I regel kan du få tips om hur du ska gå vidare genom att höra av dig till den myndighet som utfärdat casinots licens. Handlar det om ett casino som drivs av ett spelbolag med licens på Malta är det således Malta Gaming Authority du bör ta kontakt med.

Sammanfattning

Kundsupporten på casinon som har sin licens någon annanstans än i Sverige är ofta bra. Det funkar som på ett svenskt casino. Det vanligaste är att man startar en chatt och att man då kommer i kontakt med någon från casinot nästan direkt. Det man ska vara beredd på är att det talas engelska i de flesta fall. Vill du kunna prata svenska är det svenska sajter som gäller, om du inte vill hoppas på att ha en väldig tur. Om du spelar på en sajt som är baserad i ett land som rent fysiskt ligger långt bort från Sverige kan det röra sig en annan tidszon. Då får du justera öppettiderna utifrån det och kanske vara beredd på att det inte alltid är öppet just när du vill spela.

Relaterade artiklar

Accept cookies Vi använder cookies för att besökaren lättare ska kunna använda webbplatsen. Du kan själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar.
Mer information om cookies