Av: Erik Olsson
Ändrad: 2021-09-27

När casinot inte betalar ut dina pengar

Här kommer vi att titta på en situation som inte är så rolig men som en del spelare tyvärr råkar ut för; utebliven betalning. Har man gjort ett uttag från sitt casinokonto då vill man naturligtvis ha sina pengar direkt. Med dagens snabba betalningsmetoder borde man kunna kräva det. Men det händer att det inte är så smärtfritt som man skulle kunna önska.

Hur vanligt är det att casinon in medger uttag?

På dagens hårt reglerade marknad är det inte lika vanligt att casinon vägrar betala, som det var när branschen fortfarande var ung. När det sker beror det ofta på att casinot anser att spelaren som begärt att få göra uttaget har brutit mot någon regel. I och med det måste ärendet därför utredas innan det kan göras en utbetalning. Det kan också handla om att spelaren behöver verifiera sig för att kunna göra ett större uttag och att casinot behandlar det långsamt.

Ofta är det bara en tidsfråga innan pengarna betalas ut. Men för spelaren, som kanske behöver pengarna till något viktigt, kan det vara ett stort irritationsmoment. Vid sällsynta tillfällen kan det vara så att pengar fryser inne hos ett casino som går i konkurs eller att casinot fortsätter att hävda sin rätt att inte betala, på grund av någon regelparagraf.

Vad ska man göra om man inte får ut sina pengar?

Om ett casino vägrar betala ut pengar som du anser dig ha rätt till föreslår vi att du går till väga på följande sätt:

  1. Klaga hos rätt person/avdelning på casinot, ofta finns det en särskild e-postadress för ändamålet
  2. Gör en anmälan hos Allmänna reklamationsnämnden om casinot fortfarande vägrar att betala ut pengar, eller tar orimligt lång tid på sig
  3. Känner du dig felaktigt bemött bör du även tipsa Spelinspektionen, om det är ett casino licensierat i Sverige, så att en varning kan utfärdas

Om det handlar om en tvist med ett casino i ett annat land gäller det att du, på steg två och tre, vet vilken myndighet du ska vända dig till för anmälan respektive klagomål.

Visa att du står på dig

I direktkontakt med casinot är det viktigt att du visar att du tänker driva ärendet vidare och att du anser dig ha rätt. Även om det bara gäller en mindre summa. I vissa jurisdiktioner finns det casinon som testar om de kan komma undan med att inte betala, men som inte vill att ärendet anmäls till en myndighet. Det finns också flera oberoende jämförelsesidor där du som spelare kan lägga upp ett omdöme. Ett casino vill inte dra på sig för många negativa omdömen då det kan avskräcka spelare.

Nya casinon krånglar mer med betalningarna

En vanlig anledning till att ett casino inte betalar ut pengar i rimlig tid, är att det handlar om ett uttag som är för stort i förhållande till det kapital som casinot hunnit bygga upp. Tänk dig att ett casino lanseras av ett litet företag och att en spelare kammar hem en mångmiljonvinst första veckan efter det att sajten slagit upp portarna. Det är inte alltid det finns tillräckligt med kapital i kassan. Även om det naturligtvis borde göra det, om någon väl satsat på att öppna ett casino. Problem med kassaflödet kan också drabba casinon som är etablerade sedan flera år tillbaka. Det kan hända att de gjort stora investeringar kort innan en spelare prickar in en fullträff på en slot med progressiv jackpot.

Ett casino utan svensk licens med Trustly eller ett system för betalningar som nyligen implementerats kan också ha rent tekniska problem med utbetalningarna.

Olika casinon har olika uttagsgränser

Att du inte kan ta ut allt du har på ditt casinokonto i ett svep är inget konstigt. De flesta casinon har uttagsgränser som dikterar hur mycket du får ta ut. Dessa kan gälla per dag, vecka eller månad. Så länge casinot låter dig göra dessa uttag har du ingen rätt att kräva mer än så. Huruvida du spelar på casinon med Swish eller ett BankID casino kan spela viss roll för hur stora uttag som du kan göra, även om det främst är insättningstaket som varierar utifrån vad du väljer för betalningsmetod.

Utebliven utbetalning kan bero på omsättningskrav

Om du har tackat ja till en bonus på ett casino och vill ta ut pengar du vunnit med bonusen finns det oftast ett omsättningskrav med i bilden. Om casinot inte vill betala kan det bero på att du inte har satt in och spelat för tillräckligt mycket av dina egna pengar. Helst skulle man vilja att det var väldigt lätt att se ifall man levt upp till alla villkor eller inte, men de kan vara så otydligt formulerade att casinot och spelaren hamnar i en tvist som rör detta. Det är inte alla som trott sig haft rätt att ta ut pengar vunna med en bonus som verkligen haft det.

Vilka casinon krånglar mest med betalningarna?

Det är svårt att veta på förhand om ett casino där man registrerar sig kommer att ha problem med att betala eller inte. Casinon som är licensierade i Sverige är generellt rätt bra i det här avseendet. Bland annat för att det är så krävande att få licens för casinoverksamhet i Sverige att oseriösa aktörer inte ens försöker. En grej man kan göra är att kolla upp casinot och se om det fått många anmälningar emot sig. Att det kommer in någon enstaka behöver inte betyda så mycket, men ett casino som fällts flera gånger för att inte betala ut vinster i tid ska man vara försiktig med att spela på.

Om du väljer ett olicensierad spelsajt med Trustly så vet du att Trustly anser att spelbolaget som står bakom casinot är tillräckligt seriöst. Väljer du ett casino som är licensierat i en myndighet där kraven inte är så stora är risken större för att det ska bli problem med utbetalningarna. Ett tips är att välja casinon som har några år på nacken, en ordentlig omsättning och som är licensierade i Europa. Då har du gjort vad du kan för att välja ett schysst casino.

Relaterade artiklar

Accept cookies Vi använder cookies för att besökaren lättare ska kunna använda webbplatsen. Du kan själv stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar.
Mer information om cookies