Blockera Oönskad Casinoreklam – En Guide till SMS-blockering
Har du någonsin känt dig irriterad av de konstanta SMS:en och mejlen om bonusar från casinon? Du är inte ensam! Speciellt de som spelar på casinon utan svensk licens kan ofta utsättas för intensiv marknadsföring, då dessa casinon är baserade i jurisdiktioner med lösare regler kring reklam. Även om svenska casinon generellt är mer ansvarsfulla, finns det undantag. Här går vi igenom hur du kan ta kontroll över situationen.
Hur Blockera SMS på iPhone
För dig med en iPhone är processen att blockera SMS ganska enkel. Du kan gå till inställningarna i din Meddelande-app och välja att blockera ett specifikt nummer. Detta stoppar alla inkommande SMS från det numret.
Blockera SMS utan Nummer och Blockera Nummer SMS
I vissa fall kommer meddelandena utan ett synligt nummer. Det gör det lite knepigare, men det finns specialappar som kan hjälpa dig med att blockera SMS utan nummer.
Blockera Spelsajter och Casinosidor
Om du vill gå steget längre och blockera tillgång till casinon helt och hållet, kan du använda olika metoder för att blockera spelsajter och casinosidor. Detta kan vara särskilt relevant om du har problem med sms-betalning casino eller online casino SMS payment.
Blockera Casino på iPhone
Det går att installera appar som begränsar tillgången till spelsajter på din iPhone. Dessa appar blockerar casinon, och vissa kan även blockera utländska casino-sajter.
Blockera MrVegas SMS och Andra Casinon
Många casinon, som MrVegas, skickar regelbundet ut SMS-reklam. För att blockera SMS från casino som MrVegas kan du antingen blockera numret direkt eller använda en tredjepartsapp.
Varför skickar casinon en massa sms med reklam?
Många casinon är ganska lika varandra om man ser till de spel som erbjuds. Det är externa leverantörer som gör spelen och som sedan säljer rättigheten att använda dem till ett stort antal casinon. En möjlighet spelbolagen har att skilja ut sig från varandra och skapa intresse för sitt varumärke är genom att ha olika erbjudanden. Faktum är att det har varit ett av de viktigaste konkurrensmedlen i casinobranschen under väldigt lång tid.
För att du ska veta att ett casino har en bonus så måste de nå ut med det budskapet. Det faktum att de ofta byter sina bonusar kan ge dem en anledning att informera om det varje gång det händer. Det är egentligen helt i sin ordning, men sen finns det casinon som inte drar sig för att spamma med information om samma erbjudande gång på gång. De har helt enkelt gjort bedömningen att det ökar chansen att folk ska nappa på erbjudandet och börja spela på casinot. Får du flera sms så är ju chansen större att du är lite sugen på att spela någon av gångerna. Om du har ett konto på flera casinon med den här strategin kan det bli så att du får en irriterande mängd sms och mail om olika casinobonusar flera gånger. Är det så hoppas vi att du ska ha nytta av den här artikeln om vad du kan göra för att slippa irriterande casinoreklam.
Man kan fråga sig om det verkligen är bra reklam att skicka erbjudanden via e-post så ofta att många tycker att det bli irriterande. Det kan ju lätt bli så att de casinon man associerar med enerverande reklam är just de sajter man försöker undvika att spela på. Ryktet om att casino har irriterande reklam brukar också sprida sig ganska snabbt på nätet. Men uppenbarligen fungerar taktiken eftersom så många casinon utan svensk licens fortfarande skickar en massa reklam-sms.
Så gör du för att slippa casinoreklam
Här kommer våra tre bästa tips på vad du kan göra om du tycker att det är mer störande än positivt med sms med casinoreklam.
Skicka ett mail och be att få slippa reklam
Egentligen borde det räcka att höra av sig via vilken kontaktväg som helst och en gång för alla be om att bli borttagen från det register över användare ett casino använder när de skickar sina reklamutskick. Men riktigt så enkelt är det inte. Prova att gå tillväga på det här sättet om du vill kommunicera via text:
- Hitta rätt mottagare för ditt mail, casinon har ofta flera e-postadresser
- Skriv att du vill bli borttagen från casinots e-postlistor
- Be att få en bekräftelse på att ditt meddelande kommit fram och att du inte längre kommer att få reklamutskick om deras bonusar
Spara all kommunikation så att du har något att åberopa om casinot fortsätter att skicka reklam trots detta.
Ta kontakt via telefon
När du skickar ett mail vet du inte när det kommer att läsas eller vilken effekt det kommer att få. Det är tyvärr ganska vanligt att mottagaren tar lätt på ett mail och det är alltid möjligt för dem att hänvisa till att det inte kommit fram till rätt person. Ett personligt telefonsamtal har på sätt och vis mer pondus och kan öka dina chanser att bli fri från casinoreklam. Gör så här om du bestämmer dig för att ringa till casinot:
- Leta upp ett telefonnummer, hittar du inget under fliken kundsupport kan det finnas om du söker på företagsinformation om casinot.
- När du får ett svar ska du fråga om personen har mandat att ta bort dig från casinots e-postlistor eller be att få bli kopplad till någon som har det.
- Förklarar ditt ärende och häng kvar i luren tills den du pratar med kan bekräfta att ditt namn är borttaget ur casinots register.
Ett alternativ till att ringa som ofta fungerar lika bra är att starta en chatt. De flesta casinon erbjuder den kontaktvägen och när någon svarar i chatten kan du följa stegen ovan och dröja dig kvar tills du fått det bekräftat att du inte längre finns med på casinots e-postlista. Var dock beredd på att personen du får kontakt med kan vara lite motsträvig och hävda att han eller hon inte har möjlighet att hjälpa dig med just detta. Då ber du om att bli kopplad till någon som kan hjälpa dig.
Dessa metoder kräver att du kan kommunicera på engelska och att casinot har personal som du faktiskt kan få tag på. Alla casinon som drivs på ett ansvarsfullt sätt har det. Men tyvärr kan det vara så att just de casinon som är flitigast med att skicka ut irriterande casinoreklam också är svårast att få kontakt med. Då handlar det om att de använder sig av oetisk marknadsföring och vet om att det är så men inte är så benägna att göra något åt det.
Skapa en särskild e-postadress bara för casino
Som en sista åtgärd, om inget av detta funkar, kan du göra inställningar som innebär att all casinoreklam hamnar direkt i papperskorgen och sedan använda en speciell e-postadress i casinosammanhang. Ofta måste du ju uppge din e-post i samband med att du registrerar ditt konto men om det är ett e-postkonto du inte använder till annat behöver du inte göra inställningar så att det inte plingar till varje gång du få ett nytt meddelande. Du behöver faktiskt inte ens bry dig om att kolla e-posten överhuvudtaget. Du slipper den välbekanta besvikelsen när du får ett meddelande och plockar upp telefonen för att konstatera att det är samma casinoreklam för femtioelfte gången.
Om du registrerar dig med ditt vanliga e-postkonto kan du göra en inställning som innebär att mail från specifika casinon hamnar direkt i papperskorgen utan att du behöver få en notis om att du fått ett mail. Hur det går till att göra den inställningen beror på vad du använder dig av för e-postprogram.
Anmäl casinot om inget annat hjälper
Svenska casinon riskerar att förlora sin licens om de inte följer de regler om reklamutskick som Spelinspektionen instiftat. Marknadsföringen måste vara måttfull och att skicka massor av sms om en och samma bonus är definitivt inte måttfullt. Om ett casino bryter mot dessa regler kan du göra en anmälan hos Reklamombudsmannen och även tipsa Spelinspektionen om att casinot bryter mot reglerna. Det är en allvarlig sak som kan innebära att casinot riskerar att förlora sin licens.
Om du får reklam från casinon utan svensk licens kan det vara svårare att göra en sak av det eftersom det kan vara tillåtet utifrån de regler som casinot lyder under. Du kan ändå pröva att göra en sökning på den licensutfärdande myndighet som licensierat casinot + “marketing” eller något liknande. Då bör du få fram vilka regler som just det casinot behöver följa. Om du anser att de bryter mot dem kan du använda det som argument i dina kontakter med casinot, eller helt enkelt göra en anmälan i de fall då det är möjligt.
Välj vilka casinon du spelar på
Det bästa sättet att slippa irriterande casinoreklam är förstås att inte spela hos spelbolag som är kända för att skicka ut mycket reklam via sms. Många casinon är väl medvetna om att det finns spelare som tycker att det är irriterande och vänder sig just mot den gruppen genom att tydligt tala om att de inte marknadsför bonusar via sms. Om du är osäker på hur ett casino gör när det gäller detta kan du alltid fråga kundsupporten innan du registrerar ett konto på casinot.
När är det extra viktigt att se till att slippa casinoreklam?
Om du har problem med ditt spelande och är, eller riskerar att bli, spelberoende kan sms med reklam om olika bonuserbjudanden vara en fara. Du kanske har tagit bort ditt konto på ett casino men det behöver inte betyda att casinot slutar att skicka reklam till dig.
De vill ju att du ska börja spela igen. Detta är ganska cyniskt men tyvärr så förekommer det. Särskilt när vi talar om casinon med licens på Curacao och i andra jurisdiktioner där spelbolagen inte behöver följa lika tydliga regler om marknadsföring som i Sverige.
När det gäller svenska casinon finns det en enkel lösning och det är att använda funktionen Spelpaus. Det innebär inte enbart att du blockar dig själv från spel som kräver licens utan också att inget casino får skicka direktreklam till dig under den tid som avstängningen varar.
Om man gillar casinobonusar men inte casinoreklam?
Om man har casinospel som hobby kan det faktiskt vara intressant att få besked om bra bonusar. Inte minst nu när de svenska bonusarna är så stramt hållna av Spelinspektionen. Eftersom ett spelbolag bara får ge en bonus per spelare och alltså inte ens en bonus per casino har de flesta som gillar bonusar redan fått dem de kan få i Sverige.
Då kan det ju faktiskt vara kul att få besked om en ny bonus. Hos oss på Spelpressen kan du få tips om ett casino utan svensk licens med en bra bonus, samt om de bonusar som fortfarande lanseras på casinon som ha en licens utfärdad av Spelinspektionen. Vi lovar dessutom att inte störa dig genom att skicka sms om detta! Titta gärna på våra tidigare blogginlägg om du är intresserad av bonusar och annat som hör till casinokulturen.
Att informera sig om bonuserbjudanden är inte särskilt svårt. Det är ju inte så att casinon vill hålla dem hemliga utan du behöver bara surfa in på sidan och klicka på “Campaigns” eller motsvarande rubrik så ser du vilka bonuserbjudanden som är aktuella. Du kan alltså hålla dig uppdaterad utan att behöva få en massa sms om bonusar.
Casinoreklam och GDPR
GDPR är en lagstiftning som gäller inom hela EU som bland annat reglerar hur personuppgifter får hanteras. Reglerna ger dig rätt att bestämma om ett företag ska få spara personlig information om dig. Har du problem med att få gehör när du ber om att få slippa casinoreklam brukar det vara effektivt att säga att de bryter mot GDPR. I alla fall om det är ett casino som har sin licens i ett EU-land.


